do ÂściÂągnięcia - pobieranie - ebook - pdf - download
Podstrony
- Strona Główna
- Parts of the Body
- GT_Dietz_William_C_Hitman_Enemy_Within
- Zabić drozda audio CD
- 125. Wilkins Gina Scenariusz dla dwojga
- cantfw92
- Child Maureen Ucieczka w seks (2012) Sean&Georgia
- Frank Herbert The Heaven Makers
- 02 MiśÂ‚ośÂ›ć‡ ponad miśÂ‚ośÂ›ć‡ (LOVE) Lynn Sandi
- DH_Starr_ _Wrestling_with_Desire
- Mortimer Carole śÂšwiatowe śąycie Extra 259 Przyjć™cie w Paryśźu
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- szkolmor.opx.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
44 Cziangcziub Dordże to główny mistrz Namkhai Norbu Rinpocze. Cziangcziub
Dordże był tertonem i mistrzem dzogczien. To jemu Namkhai Norbu Rinpocze
przypisuje prawdziwe wprowadzenie go w stan dzogczien. Również on udzielił
Namkhai Norbu Rinpocze przekazów semde, londe i managde. Chociaż Cziangcziub
Dordże był niezwykłym mistrzem, prowadził proste życie i chodził ubrany jak zwykły
wieśniak. W Njalagar w Derge, we wschodnim Tybecie, kierował niewielką wspólnotą
praktykujących dzogczien. Był nie tylko lamą, ale i lekarzem. Ludzie przybywali do
niego z daleka, aby otrzymać nauki Dharmy i konsultację medyczną. Namkhai Norbu
Rinpocze był pisarzem i sekretarzem tego mistrza i towarzyszył mu w konsultacjach
medycznych. Pod koniec życia Cziangcziub Dordże osiągnął tęczowe ciało. Zob. The
Crystal and the Way of Light, s. 108 [Kryształ i ścieżka światła, s. 108].
45 Tyb. tregczo [khregs-chod], dosÅ‚ownie «przedarcie siÄ™ przez». Termin ten odnosi
się do doświadczenia całkowitej relaksacji. Tregczo jest metodą utrzymywania stanu
rigpa we wszystkich sytuacjach, jest zdolnością przedarcia się w dowolnej chwili przez
dyskursywne i dualistyczne myśli, co wprowadza [praktykującego] w stan czystej
obecności.
46 Dzigme Lingpa (1729-1798) to inkarnacja Vimalamitry, wielki mistrz dzogczien
ze wschodniego Tybetu. Był wielkim uczonym, który dokonał kompilacji i wydania
kLong-chen sNying-thig, dzieł zebranych Longczienpy. Jest także autorem wielu dzieł
z zakresu medycyny i historii Tybetu. Zanim osiągnął świetliste ciało, brał udział w
zakładaniu i rozwijaniu rime Iris-med], niesekciarskiego ruchu buddyzmu
tybetańskiego.
47 Recytacja stusylabowej mantry Wadżrasattwy oczyszcza negatywną karmę i
zaciemnienia. Jest to jedna z najsławniejszych mantr w buddyzmie tybetańskim.
48 W północnym Nepalu, gdzie Norbu Rinpocze odbył w 1984 odosobnienie,
znajdują się dwie święte jaskinie. Większa jest związana z Padmasambhawa, a
mniejsza z MandarawÄ…. W VII w. Mandarawa wraz z Guru PadmsambhawÄ…
praktykowała w tej jaskini i osiągnęła nieśmiertelność. Od tego czasu jaskinia ta nosi
nazwÄ™ Jaskini DÅ‚ugiego %7Å‚ycia.
49 Skt. mahasiddha, dosÅ‚ownie «wielki adept». Maha oznacza «wielki», a siddha
tego, który osiągnął siddhi, psychiczne i duchowe moce. W buddyzmie tybetańskim
podaje się przykład 84 mahasiddhów, mężczyzn i kobiet dysponujących
nadnaturalnymi mocami. Ci tantryczni praktykujący żyli w VIII w. w Indii i Nepalu.
50 Guru Padmasambhawa (od skt. padma, «lotos» i sambhaua, «urodzony») to
pochodzÄ…cy z Indii buddyjski mistrz tantry i dzogczien. Urodzony w Oddijanie w
sposób cudowny, jest zwany «urodzonym w lotosie». Mówi siÄ™, że Guru
Padmasambhawa spontanicznie zamanifestował się jako ośmioletni chłopiec, siedząc
w kwiecie lotosu, na środku jeziora w Oddijanie. W VIII w. wprowadził buddyzm z Indii
do Tybetu. Dzięki swoim nadzwyczajnym mocom Guru Padmasambhawa pokonał
przeszkody, które przeszkadzały w zakorzenieniu buddyzmu na tybetańskiej ziemi.
51 Mandarawa to indyjska księżniczka z Mandi, która była jedną z głównych
partnerek Padmasambhawy. Chcąc praktykować Dharmę, opuściła życie na dworze.
Najbardziej jest znana dzięki doprowadzeniu do doskonałości wraz z Padmasambhawa
praktyki długiego życia. Wzywa się ją w pewnych rytuałach tantrycznych, które mają
na celu przedłużenie życie.
52 Terton [gter-ston] to ktoś, kto odkrył termę [gter-ma] czyli tekst Dharmy, ukryty
po to, aby można go było odkryć w pózniejszym czasie. Uważa się, że termy ukrywa
siÄ™ w drzewach, jeziorach, ziemi, a nawet niebie.
53 Klasztor Dzogczien został założony w XVII w. w Kham we wschodnim Tybecie
przez I Dzogcziena Rinpocze, Pema Rigdzina. [Ten ośrodek, który] stał się
największym klasztorem ningmapy, uważano za jedno z 25 wielkich miejsc
pielgrzymek we wschodnim Tybecie. W pobliżu klasztoru znajdują się święta jaskinia
Padmasambhawy oraz trzy święte jeziora. W klasztorze Dzogczien studiowało wielu
sławnych uczonych ze wszystkich czterech szkół buddyzmu tybetańskiego i tradycji
bon. Wśród nich znajdowali się Patrul Rinpocze i Mipham [Rinpocze]. W 1959 klasztor
został zniszczony przez Chińczyków. Klasztor ostatnio odbudowano w Mysore na
południu Indii.
54 Trzy stwierdzenia Garaba Dordże [tyb. Tshig gsum gnad brdeg] stanowią
podsumowanie nauk dzogczien w trzech istotnych punktach: (1) Bezpośrednie
wprowadzenie pierwotnego stanu od nauczyciela do ucznia. (2) PraktykujÄ…cy nie
pozostaje w wątpliwościach w odniesieniu do tego, czym jest pierwotny stan. (3)
Praktykujący przebywa w stanie pierwotnej świadomości aż do całkowitego
urzeczywistnienia.
55 Według tradycyjnych zródeł ningmapy, Garab Dordże żył 166 lat po
parinirwanie Buddy, datowanej w tybetańskich zródłach [a ściślej rzecz biorąc,
według astronomii Tantry Kalaczakry (przyp. J.S.)] na 881 p.n.e. Zachodni uczeni
utrzymują, że miała ona miejsce 200 lat pózniej. [Uczeni, zarówno buddyjscy, jak i
niebuddyjscy, nie są pewni, kiedy miała miejsce parinirwana Buddy. I tak według
różnych zródeł bonu miała ona miejsce pomiędzy 2318 a 881 p.n.e., według Atiśi w
2137 p.n.e., według zródeł dżonangpy w 878 lub 834, według drikung kagju i tradycji
nepalskiej w 539 p.n.e., według Butona Rinpocze w 292/1 p.n.e., a współcześni uczeni
zachodni datują ją od 496 p.n.e. (Yamazaki) do 261 p.n.e. (Eggermont). Według
chronologii podanej w Mahaparinibbana-sutta koronacja Aśoki odbyła się w 218 r. po
parinirwanie, co sytuuje odejście Buddy na 484 p.n.e. (przyp. J.S.).] Mówi się, że
Garab Dordże został poczęty w sposób cudowny przez mniszkę-księżniczkę, która
była córką ministra króla Oddijany. Gdy praktykowała na wyspie w środku jeziora,
miała sen o przystojnym białym człowieku, który trzymał w ręku kryształową wazę z
wyrytymi na niej mantrami. Ten człowiek udzielił mniszce inicjacji, a następnie
rozpuścił się w światło, wniknął do jej ciała i zapłodnił ją. W jakiś czas po tym śnie
urodziła Garaba Dordże. Według zródeł ningmapy Garab Dordże był pierwszym
człowiekiem mistrzem dzogczien. W poprzednim życiu, które spędził w innym
wymiarze, Garab Dordże otrzymał przekaz dzogczien bezpośrednio od Wadżrasattwy,
manifestacji sambhogakaji. Po odrodzeniu się w świecie ludzi Garab Dordże
natychmiast przypomniał sobie te nauki dzogczien i w świętej krainie Oddijana
udzielił wyjaśnień klasie istot zwanych dakiniami. Miał również uczniów-ludzi, a
jednym z nich był Mańdziuśrimitra, który skodyfikował nauki Garaba Dordże semde,
londe i managde. Więcej informacji nt. Garaba Dordże można znalezć w książce Johna
Reynoldsa, Golden Letters, Snow Lion, Ithaca 1996.
56 Tyb. gomter [dGongs-gter], «terma umysÅ‚u», którÄ… odkrywca termy (terton)
odkrywa we własnym strumieniu umysłu.
57 Tyb. namkha [nam-mkha'] to metoda praktyki pozwalająca na zrównoważenie
elementów własnego ciała. Namkhę przygotowuje się w zgodzie z astrologiczną kartą
narodzin. Składa się z dwóch kawałków drewna i pięciu różnokolorowych nitek, z
których każda reprezentuje jeden z elementów: biały metal; zielony
[ Pobierz całość w formacie PDF ]